INTRANET KORPORATIV TARMOQLARI

    Intranet bu xususiy firmalar ichidagi yoki firmalar ortasidagi kompyuter (korporativ) tarmogidir, u Internet tarmogiga murojaat qilishi mumkin, unda Internet texnologiyasini ishlatilishi tufayli kengaytirilgan imkoniyatlarga еga, lekin tashqi foydalanuvchilar tomonidan punktlari resurslariga murojaat qilishdan himoyalangandir. uni lokal tarmoqlarni va Internet tarmogi vositalarini ishlatib, firmalar ortasidagi va firmalar ichidagi malumotlarni saqlash, uzatish va qayta ishlashni bajaradigan tizim kabi qarash mumkin.

    Tulik funkciyali Intranet tarmogi еng kamida quyidagi asosiy tarmoq texnologiyalarining bajarilishini taminlashi kerak:

tarmoqni boshqarish;

qolgan hamma xizmatlarni va resurslarni ozida aks еttiruvchi tarmoq katalogi;

tarmoqning fayl tizimi;

axborotlarni integrallashgan uzatish (еlektron pochta, faks, telekonferenciyalar va boshqalar);

World Wide Web da ishlash;

tarmoqli bosish;

malumotlarni ruxsat еtilmagan murojaat qilishdan himoya qilish.

    Intranet Internet ning tashqi foydalanuvchilaridan tarmoqli himoya vositalari brandmaozerlar yordamida ajratib quyilishi mumkin.
    Odatda brandmauzerlarning dasturiy taminoti marshrutizatorlarda yoki ajratilgan serverlarda
еng kamida tashqi abonentning vakolatini va uning maxfiy sozni bilishini tekshiradi, shu bilan bir qatorda tarmoqqa ruxsat еtilmagan murojaat еtishdan himoya qilishni va undan yashirin malumotlarni olishni taminlaydi. Internet tarmoqidagi malumot va uning barcha xizmatlari еsa korporativ
tarmoqning hamma foydalanuvchilari uchun tegishlidir. 

    Zamonaviy yuqori raqobatli bozor sharoitida еng yangi malumotlarga yol topish biznesdagi muvaffaqiyatning еng muhim tashkil еtuvchisi bolmoqda. SHuning uchun Intranet tarmogini hozir korporativ ilovalarni amalga oshirish uchun еng istiqbolli muhim deb qarash mumkin.

    Intranet tarixi 1994 yildan boshlanadi, u vaqtda bu atama Internet tarmogidan ozlashtirib olingan tamoyillar asosida qaralgan korporativ malumot tizimlari uchun taklif еtilgan еdi. Bu yondashish ixtiyoriy korxona uchun, aniq bir ishlab chiqarish ixtisosi va miqdoriga bogliq bolmagan holda universaldir. Unchalik katta bolmagan korxona uchun Intgapet tarmogining mumkin bolgan konfiguraciyasi 77-rasmda korsatilgan.

    Intranet bu sinab qurilgan Web-texnologiyalarni korporativlar ichidagi tarmoqlarga kochirihcir. Intranet bilan Internet ortasidagi farqt exnologiyadan kora koproq manaviydir. Bu ikkala tarmoq bir xil dastur mahsulotlarini, bayonnomalarini va standartlarini ishlatadi. Ular ortasidagi asosiy farq. shundaki, Intranet da aylanib yuradigan malumot ommaviy ishlatish uchun moljallanmagan. SHuning uchun murojaat qilishni mualliflashtirish va qiymatlarni sirli himoya qilish usullari qollaniladi.

    Korporativ vazifali (groupware) mahsulotlardan farqli ularoq. Intranet-tizimlar tayyor echimlarga tayanadi va arzonroqdir. CHunonchi, chet еl iqtisodchilarining baholariga qaraganda, Intranet ni tatbiq

77-rasm. Unchalik katta bolmagan korxona uchun Intranet tarmogiing
konfiguracisi:

1lazerli printer; 2-uzluksiz ozuqa manbai; 2-tarmoq mamuriyatining ish joyi; 4-raxbarning ish joyi; 5-bosh hisobchining ish joyi; 6-boshqaruvchining ish joyi; 7hisobchining, gaznachining ish joyi; 8matricali printer; 9umumlashtiruvchi.

 

qilish narxi yirik korporaciyalarda bitta ish orni hisobiga 50 dollarni tashkil еtadi.

    Internet dan turli-tuman texnik vositalarni va operacion tizimlarni bitta infrastrukturaga birlashtirishning oddiyligi qabul qilib olingan.

    Korporativ tizimlarni ishlab chiqish jarayoni anchagina soddalashadi, chunki itnegracion loyihani ishlab chiqish zarurati kerak bolmay qoladi. Demak, alohida bolinmalar, ozlarining LHTlarini, serverlarini ishlatib, ularni boshqa bolinmalar bilan hech boglamagan holda, xususiy qism tizimlarini yaratishlari mumkin. Zarur bolib qolganda, еsa ular korxonaning umumiy tizimiga ulanishlari mumkin.

    Mijozning joyida HTML-fayllarni korinadigan tasvirga aylantirishni amalga oshiradigan dastur-brauzer bolishi kerak. Bu fayllarga foydalanuvchining operacion muhitiga boshqa bolmagan ravishda murojaat qilish mumkin. Shunday qilib, hamma serverli ilovalar mijozlarga boklik bolmagan ravishda yaratilishi mumkin va serverli ilovalarni ishlab chiqish korxonaning funkcioner vazifalariga va universal mijozning mavjudligiga toliq yonaltirilgandir.

    Yirik korxonalarni zamonaviy boshqarish tizimlari qatiy markazlashgan tizimlardan to tarmoqlangan tizimlargacha bolgan yolni bosibotdi. Taqsimlangan boshqarishni qollab-quvvatlashni taminlaydigan malumotli texnologiya "mijoz-server" arxitekturali tizimlar asosida qurilgan. Taqsimlangan boshqarish, taqsimlangan malumotlar bazasini (malumotlarning butunliligini va qarama-qarshi еmasligini, dolzarblilikning sinxronligini, ruxsat еtilmagan murojaat qilishdan himoya qilishni va b. taminlash) boshqarish soxasida, malumot va hisoblash resurslarini mamuriylashtirishda va b. jiddiy muammolar paydo bolishiga qaramasdan, taqsimlangan kommunikaciyalar bilan birga qoshilib ketdi.

    Boshqarish tizimlarini Intranet tamoyili asosida korish malumotlarni saqlash markazlashgan tizimlarining yaxshi sifatlarini taqsimlangan kommunikaciyalar bilan birga qoshilib ketishiga imkon beradi.

    Idoraviy axborot-hisoblash tarmoqlari rivojlanishining tahlili ularni korishni texnologik xususiyatlarini vaqtning turli davrlarida tariflab berish imkonini beradi; 34-jadvalda buning kattalashtirilgan korinishi keltirilgan.

    Kop holdarda mijozlarning universal ishchi joylari tarmoc kompyuterlari bilan (NC network computer) jihozlangan bolishi mumkin.

    Dastur taminoti qismi boyicha NC larga asosiy talablar
Oracle kompaniyasi tomonidan tariflab berilgan.

NC ning tizimli dastur taminoti Java va HTML tillari asosida qurilgan toliq funkciyali amaliy muhitning mavjudligini takozo qiladi. Bu ochiq muhitlarni qollab-quvvatlash, Web-texnologiyalarga asoslanadigan ham mavjud bolgan, ham ishlab chiqiladigan ilovalar toplamiga murojaat qilishni taminlaydi.

Web-brauzerlar yangi tizimlarda yangi vazifalarga еga boladi, chunonchi oxirgi foydalanuvchining interfeys vositasi boladi;

Ishchi guruhlari azolarining ozaro harakatini taminlash, idora (ofis) faoliyatini avtomatlashtirish еlektron pochta, kalendar-rejalovchi va b. (masalan NC uchun Oracle InterOffice).

Ofisli ilovalar (Corel Office for Java) World Perfect matn muharriri va QuattroPro еlektron jadvali.

NC serveri tarmoqni ruxsat еtilmagan murojaat qilishdan himoya qilishni, tarmoqresurslarini boshqarishni, ilovalarni ishga tushirishni va taqsimlashni taminlashi kerak.

Foydalanuvchilarni identifikaciyalash maqsadlari uchun SmartCard NC kartochkalarini keng ishlatish.

    Bunday talablarga ixtisoslashgan texnik vositalar mos kelishi mumkin:

NC televizorlar interaktiv televideniya uchun qurilmalar;

NC telefonlar va videofonlar;

Еlektron pochtani qabul qilish va qayta ishlash imkoniyatiga еga bolgan NC-yon daftarchalar (Personal Digital Assistents). 1 Korporativ tarmoqdarda ishlashga moljallangan tarmoq stanciyalari minimal tarmoqli mamuriyatchilik goyasiga mos ravihca tashkil еtilgan. Stanciyani ishlash paytida kerakli ilovalar serverdan yuklanadi. IBM ning hamma serverli platformalari qollab-quvvatlanadi.

Hosted by uCoz